
                                  February 7, 2007 

To whom it may concern 
 

Corporate Communication Dept. 

                            Oricon Inc. 
 

 

 

Summary description of the case against the journalist Mr. Ugaya 
 

Regarding our lawsuit against the journalist Mr. Ugaya which we filed with the Tokyo District Court on 

November 17, 2006, although we already expressed our views in our press release dated December 25, 

2006, we explain anew the background to the lawsuit. 

 

We usually listen attentively to any negative opinions and criticisms.  As a media company, we do 

respect the freedom of speech and the press.  Meanwhile, we do recognize that along with freedom 

comes responsibility. 

This time, because the credibility of our ranking, which is our core business, was extremely damaged by 

“libel based on misinterpretation of facts” we filed a lawsuit to claim for damages by libel and for apology 

ad. 

 

The reason why we sued only Mr. Ugaya in this lawsuit is as follows: 

 

① Because the responsibility of libelous comments based on apparent misinterpretation of 

facts was on Mr. Ugaya 

In the article of monthly magazine “Cyzo” published in March, 2006, Mr. Ugaya 

made “comments apparently based on misinterpretation of facts”, they are, “Oricon 

hardly disclose the research method.”, “Oricon counts even the number of booked 

ones.”  Furthermore, Mr. Ugaya mentioned in his faxed answer to our 

content-certified mail to him dated June 23, 2006 that he corrected and edited the 

content of his comments by himself. 

 

(Main facts about the disclosure of research method of ranking) 

July 7, 2003 

We started disclosing the list of cooperative shops for the research of 

ranking from the July 7, 2003 issue (No.1891) of our “ORIGINAL 

CONFIDENCE” magazine. 

  September 6, 2004 

We started disclosing the list of cooperative shops for the research of 

ranking and the description of research method in our website “ORICON 

STYLE”. 

  March, 2006 

In the April 2006 issue of monthly magazine “Cyzo”, Mr. Ugaya made a 

comment that “Oricon hardly disclose the research method.” 

 

Press Release 



② To make the point of issue clear 

In this lawsuit, the comment based on apparent misinterpretation of facts is the 

cause of the claim for damages by libel and the point of issue.  We were concerned 

about spreading the point of issue across the entire article and making it obscure by 

suing the publisher of magazine, INFOBAHN Inc.   

 

③ This was not the first time for Mr. Ugaya to libel us 

In the February 3, 2003 issue of weekly magazine “AERA”, Mr. Ugaya libeled us 

groundlessly in the article with his own name as the author. 

As Mr. Ugaya is an active journalist in various fields such as popular music and 

journalism and writes books, we could not help but consider that his influence to the 

media was not small. 

 

Here again, we do respect the freedom of speech and the freedom of the press and we do recognize that 

along with freedom always comes responsibility.  The cause of this case is that the libel against us was 

made by apparent misinterpretation of facts and that is the point of issue of this case. 

A judgment for this matter will be given at the court. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contact for inquiries about this release 

Hidaka, Corporate Communication Dept. Oricon Inc. 

Tel: 03-3405-5252   Fax: 03-3405-8189 


